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Drácula en el cine: Coppola y Shore. Análisis comparativo de un arquetipo literario / Dracula in Film: Coppola and Shore. Comparative Analysis of a Literary Archetype

Carme Agusti Aparisi (Universidad Católica de Valencia “San Vicente Mártir”)

Resumen


ABSTRACT

The vampire myth is one of the most attractive of all time. Since the creation of archetypes in literature, a multitude of tales have attempted to characterise this character’s idiosyncrasies. But it is undoubtedly film that has recreated and constructed the different nuances of this archetype. Dracula has become popular and come to form part of the community of the myth thanks to the different versions given by the seventh art. Coppola succeeded in giving it a humanising vision and since then there have been many constructions and deconstructions of the character. We propose taking a brief tour, starting with the characteristics of the monster created by Stoker, then taking in Coppola and his new vision and eventually arriving at Hollywood’s latest reinterpretation of the myth: “Dracula, the legend never told,” and analysing the characteristics of the character’s new reinvention.

RESUMEN

Nos proponemos con este artículo, profundizar en uno de los personajes más sugerentes y enigmáticos de la literatura del siglo XIX: el vampiro, partiendo de una doble perspectiva de análisis. En primer lugar, definir las características literarias del arquetipo creado por Stoker, para posteriormente analizar cómo el primitivo arquetipo literario pasará al cine, adaptando y cambiando su visualización estética en la gran pantalla. Nos centraremos, concretamente, en dos producciones cinematográficas, que desde nuestro punto de vista, representan un gran cambio en la concepción del subconsciente colectivo del monstruo: Bram Stoker’s Dracula (1992) de Coppola porque representa la humanización del personaje en la gran pantalla; y la última superproducción de Hollywood Dracula Untold (2014) de Shore, porque representa una mirada al mito antropológico fundacional del vampiro.


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